loader-logo

Top 6 voedingsmiddelen om je te helpen slapen

Als u behoefte heeft aan een betere nachtrust, dient u uw dieet te beschouwen als onderdeel van uw slaaphygiëne. Hoewel het misschien onverwacht lijkt, kan uw dieet de hoeveelheid en kwaliteit van uw slaap daadwerkelijk beïnvloeden. Onderzoek heeft aangetoond dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die u helpen de hele nacht door te slapen, terwijl rijk, zwaar en pittig voedsel uw slaap kan belemmeren.

Als u vanavond beter wilt slapen, bekijk dan deze lijst met voedingsmiddelen om de kwaliteit en kwantiteit van uw slaap te verbeteren:

Voedsel om u te helpen slapen

Gevogelte

Volgens Healthline zijn kalkoen en kip goede eiwitbronnen en kunnen ze je helpen in slaap te vallen. Omdat proteïne slaperigheid kan veroorzaken, suggereert onderzoek dat het eten van matige hoeveelheden proteïne geassocieerd is met een betere slaapkwaliteit. En aangezien pluimveeproducten tryptofaan bevatten, een aminozuur dat alleen wordt verkregen uit eten en drinken, kan het je helpen om te slapen.

Vette vis

Healthline meldt ook dat vette vis, zoals zalm en tonijn, een goede keuze is voor het avondeten, omdat ze een rijke bron zijn van vitamine D en omega-3-vetzuren (vooral EPA en DHA). Omega-3-vetzuren verminderen ontstekingen en bevorderen de gezondheid van hart en hersenen, en vitamine D en omega-3 vetzuren zijn beide gunstig voor de slaap omdat ze de aanmaak van serotonine stimuleren.

Zuivel

De American Sleep Association merkt op dat zuivelproducten (yoghurt, melk, kaas en kwark) tot de beste bronnen van calcium behoren. Dit is belangrijk omdat calcium het lichaam helpt om melatonine en tryptofaan te verwerken. In combinatie met melatoninesupplementen en lichaamsbeweging is zelfs bewezen dat melk de slaap bij ouderen verbetert.

Noten

Volgens Healthline zijn noten niet alleen rijk aan voedingsstoffen, maar bevatten ze ook melatonine. Walnoten zijn zelfs een van de beste voedselbronnen van dit slaapopwekkende hormoon. Dus, voor de perfecte snack voor het slapengaan, probeer een handvol amandelen of walnoten.

Walnoten bevatten ook gezonde vetten, zoals omega-3-vetzuren en linolzuur, die de slaap kunnen helpen verbeteren door de productie van serotonine te bevorderen. En amandelen zijn een uitstekende bron van magnesium, met slechts een ounce (ongeveer een handvol) die 19% van de dagelijkse behoefte voor volwassenen levert. Omdat magnesium de kwaliteit van de slaap verbetert door ontstekingen te verminderen en cortisol te verminderen, een stresshormoon waardoor iemand zich bekneld kan voelen, kunnen amandelen de perfecte snack voor het slapengaan zijn om je slaapkwaliteit te verbeteren.

Fruit

De National Sleep Foundation raadt aan om fruit dat rijk is aan melatonine aan uw menu toe te voegen om sneller in slaap te vallen en ’s nachts minder vaak wakker te worden. Goede keuzes zijn hele zure kersen, scherp kersensap, frambozen, bananen, sinaasappels en ananas. Bananen bevatten ook gezonde hoeveelheden magnesium en kalium, twee essentiële mineralen die helpen om ’s nachts wakker te worden voorkomen.

En probeer voor chronische slapeloosheid kiwi’s. Healthline meldt dat uit een onderzoek is gebleken dat mensen die één maand voor het slapengaan twee kiwi’s eten gedurende een maand 42% sneller in slaap vallen dan wanneer ze niets hadden gegeten. Verbeteringen in het vermogen om de hele nacht door te slapen en de totale slaaptijd werden ook opgemerkt.

Slapen en voedingsmiddelen

Volkorenproducten

De National Sleep Foundation suggereert ook dat het het beste is om voedsel gemaakt met geraffineerd meel te vermijden, omdat dit vaak sterk wordt verwerkt en de slaap kan verminderen door het serotonineniveau te verlagen. Kies in plaats daarvan voedingsmiddelen die hele granen bevatten, zoals havermout, volkoren brood, volkorenpasta en volkoren crackers. De Sleep Association is het daarmee eens en merkt op dat volle granen de insulineproductie stimuleren, wat de tryptofaanactiviteit in de hersenen stimuleert.

Kortom, de hierboven genoemde voedingsmiddelen zijn niet alleen op zichzelf gezond: ze kunnen ook de slaapkwaliteit verbeteren door in te werken op chemicaliën in het lichaam zoals serotonine. Overweeg een combinatie van deze voedingsmiddelen hierboven voor een nachtelijke snack die het gemakkelijker maakt om de slaap te krijgen die uw lichaam nodig heeft om gezond en sterk te blijven!

0 Points


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *