loader-logo

De negatieve invloed van snoozen

Het is compleet normaal op de snooze-knop van je wekker te willen drukken. Hoewel het niet slecht is nog even in bed te blijven liggen, kan regelmatig jouw wekker snoozen er voor zorgen dat je de rest van de dag moe bent en ’s nachts slecht slaapt.

Sceptisch? Laat me je van gedachten doen veranderen! In de rest van dit artikel lees je waarom snoozen ervoor zorgt dat je overdag moe bent en hoe je ervoor zorgt zich fitter te voelen zonder te snoozen .

De risico’s van snoozen

Het is compleet normaal op de snooze-knop van jouw wekker te willen drukken. Veel mensen doen dit dan ook: uit onderzoek is gebleken dat meer dan 1 op de 3 volwassenen drie keer de wekker snooze alvorens op te staan. Zelfs meer dan de helft van volwassenen in de twintig en begin dertig geeft aan dit iedere ochtend te doen.

Snoozen verstoord jouw slaapritme

Om te begrijpen waarom snoozen zo verstorend is, is het handig als je eerst meer weet over jouw slaapritme en de verschillende stadia die daarbij horen.  Ideaal gezien, wanneer uw hoofd het kussen raakt, begin je slaperig te worden en zat je langzaam weg. Jouw hartslag wordt trager en jouw lichaamstemperatuur daalt. Je valt in een lichte slaap.

Na de lichte slaap kom je terecht in de diepe slaap. Dit stadium is ontzettend belangrijk, omdat jouw lichaam tijdens dit stadium herstelt, botten en spieren opbouwt en jouw immuunsysteem versterkt.

Na de diepe slaap komt de REM slaap. Tijdens de REM (staat voor rapid eye movement), zijn jouw hersenen extreem actief  en neemt je intense dromen waar. Ondanks dat de hersenen zo actief zijn in deze staat, heeft de REM slaap een hoog herstellend vermogen. Het is dus uitermate belangrijk dat je genoeg van deze slaap krijgt om de volgende dag scherp te zijn. Het duurt ongeveer 90 minuten voordat je voor het eerst in dit stadium komt. Je komt meerdere keren per nacht in dit stadium.

Maar wat heeft dit nu allemaal te maken met snoozen? Wanneer uw wekker afgaat in de ochtend, bent je vaak tegen het einde van jouw laatste REM slaap. Als je na het ontwaken direct opstaat eindigt de REM slaap. Maar op het moment dat je op de snoozen-knop drukt en verder slaapt, beland je weer midden in de REM slaap. Als jouw wekker nu afgaat wordt je wakker midden in de REM slaap, waardoor je zich nog traag en slaperig voelt. Niet de beste manier om de dag te beginnen.

Waarom snooze je?

Nou we de negatieve gevolgen van snoozen kennen is het van belang erachter te komen waarom we nu eigenlijk snoozen. Om hierachter te komen moeten we antwoord geven op de volgende vragen:

  • Gaat je vroeg genoeg naar bed?
    Als je pas laat gaat slapen is het geen wonder dat je in de ochtend snoozen. Experts geven aan dat het belangrijk is 7 tot 8 uur per nacht te slapen. Als je de wekker om 7 uur in de ochtend heeft staan, moet je eigenlijk voor middernacht in bed liggen.
  • Sport je?
    Onderzoeken tonen keer op keer aan dat sporten nauw samen gaat met goed slapen. Zorg dat je tenminste een half uur per dag beweegt, je zult merken dat je er een betere nachtrust op overhoudt. Probeer er wel voor te zorgen dat er ten minste 2 uur zit tussen het sporten en het moment dat je naar bed gaat.
  • Ben je druk voor het slapen?
    Het drinken van espresso voor het diner helpt niet om sneller te slapen. Aan de andere kant stimuleert het doen van iets rustgevends ,zoals het nemen van een bad of het lezen van een boek uw lichaam om sneller in slaap te vallen.
  • Is jouw slaapkamer comfortabel?
    Als jouw omgeving geen ontspanning biedt, zal het moeilijker zijn om in slaap te vallen en is de kans groter dat je een onrustige nachtrust zult hebben. Zorg ervoor dat jouw matras en dekbed comfortabel zijn. Probeer daarnaast om jouw slaapkamer zo donker, stil en koel mogelijk te houden. Een stille omgeving is uitermate belangrijk, aangezien geluid een grote impact kan hebben op jouw slaapritme.
  • Heb je een chronisch slaapprobleem?
    Problemen met slapen zoals het rusteloze been syndroom  of slaapapneu , kunnen een verstoorde nachtrust veroorzaken. Als je hierdoor structureel slaaptekort komt en in de ochtend moe wakker wordt, is het verstandig om een arts te raadplegen.

Wat te doen in plaats van snoozen?

Misschien is het niet de leukste oplossing, maar het is wel het makkelijkst: sta gewoon op! In het begin voelt het misschien rot om meteen op te staan, maar na een paar minuten voelt je zich beter en ben je klaar voor actie! Als je het toch moeilijk vindt om direct op te staan, kunt u nog gebruik maken van een oeroude truc. Zet jouw wekker aan de andere kant van de slaapkamer neer, ver weg van jouw bed. Het zal even wennen zijn in het begin, maar de voordelen die niet-snoozen je opleveren wegen zeker op tegen het snoozen! En bedenk anders: vanavond kan je weer naar bed!

0 Points


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *