loader-logo

Slapen bij koud weer: 5 tips om deze winter beter te slapen

Het is bijna officieel winter – wat kortere dagen betekent en slapen bij koud weer. Deze seizoensverandering kan een aanzienlijk effect hebben op uw slaapgewoonten, misschien zonder dat u het zelfs maar beseft. 

Het gebrek aan zonlicht en de lage temperaturen die de winter met zich meebrengt, kunnen ons lichaam, in de war brengen. Als je wilt weten hoe je beter kunt slapen in de winter en ervoor wilt zorgen dat deze koude winternachten niet onrustig zijn, overweeg dan deze tips.

  1. maak je slaapkamer niet te warm
  2. Gebruik een bedtijdroutine
  3. Zonlicht in de ochtend
  4. Oefeningen
  5. Pas je slaapomgeving aan

Hoe je beter kunt slapen in de winter

1. Maak je slaapkamer niet te warm

Je slaapkamer lekker warm houden lijkt misschien een goed idee tijdens de koudste winternachten, maar het kan ook de kwaliteit van je slaap schaden. 

Studies hebben aangetoond dat slapen in een koude kamer , leidt tot diepere, meer herstellende slaap.  Te warme kamers, kunnen leiden tot zweten en ongemak waardoor u de hele nacht wakker kunt worden. U moet ook een hoge luchtvochtigheid vermijden, wat een negatieve invloed kan hebben op uw slaapcyclus. Bereik dit door koude douches te nemen, ervoor te zorgen dat uw ventilatoren goed werken, uw goten schoon zijn en er geen lekkende leidingen zijn.

2. Gebruik een bedtijdroutine

Het gebrek aan daglicht in de winter kan de natuurlijke slaap-waakcyclus van uw lichaam verstoren. Stel een schema in voor het slapengaan – en nog beter, word elke dag op dezelfde tijd wakker – en houd u eraan. Zorg ervoor dat u elke nacht minstens zeven uur slaap krijgt.  

Zorg ervoor dat u ook de stimulatie van elektronische apparaten en avond-tv beperkt voordat u het bed raakt. Het blauwe licht dat ze uitstralen, kan je hersenen laten denken dat het dag is, je productie van melatonine (het slaaphormoon) onderdrukken en resulteren in slaapverlies. 

Winter slaap

3. Zonlicht in de ochtend

Omdat het daglicht in de winter kort en zwak is, is het belangrijk om uw dagelijkse dosis vitamine D binnen te krijgen wanneer mogelijk. Zonlicht activeert de onderdrukking van melatonine (vergelijkbaar met blauw licht), wat ons energie geeft en ons in staat stelt een volledige dag te hebben zonder ons moe of traag te voelen. Omdat de zon eerder ondergaat, begint onze melatoninespiegel eerder op de dag te stijgen. 

Slapen bij koud weer betekent dat je zou moeten overwegen om te slapen met je jaloezieën open, en je zou zelfs kunnen overwegen te investeren in een wake up light die je geleidelijk wakker maakt door het licht van de zonsopgang na te bootsen. 

4. Oefening

Lichaamsbeweging helpt uw ​​slaapkwaliteit te verbeteren (en natuurlijk uw algehele gezondheid), daarom is het belangrijk om dit tijdens deze koude maanden niet over te slaan. 

Door meer van je energie te besteden en jezelf fysiek uit te putten gedurende de dag, kan slapen bij koud weer ’s nachts een gemakkelijkere taak worden. 

5. Pas je slaapomgeving aan

Uw bedspullen voor winter en zomer zouden anders moeten zijn. Als het buiten koud is, moet je meerdere lagen op je bed leggen. Een laken van natuurlijke vezels, een lichte deken en een dekbed zorgen voor warmte waarmee u uw lichaamstemperatuur gemakkelijk naar wens kunt aanpassen. 

Misschien wilt u uw lichte katoenen lakens ook inruilen voor zwaardere flanellen lakens als u in een koude kamer slaapt . Was uw kussenslopen en lakens regelmatig om bacteriën en allergenen op afstand te houden. Als de verwarming is ingeschakeld, is de kans groot dat er ongewenste ziektekiemen in uw bed groeien (plus, het is griepseizoen!). 

Stel uzelf de volgende vraag: hoe oud is mijn matras? Is het zo comfortabel als het ooit was? Moet het worden gedraaid of omgedraaid ? Of is het eindelijk tijd voor een nieuwe matras? 

Als je antwoord op de laatste vraag ja was, neem dan geen genoegen met zomaar een matras. Een matras is een grote investering, dus kies er een die elke nacht uw specifieke slaapbehoeften ondersteunt.

0 Points


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *