loader-logo

Tips om uit bed te komen

Moeite om op te staan en fris en fruitig de dag te beginnen? Je bent zeker niet de enige. Als je geen ochtendmens bent dan is ‘s ochtends uit bed komen een groot obstakel. Met deze tips zorg je ervoor dat je goed de dag begint. Wie weet ga je met deze tips zelfs wel naar de ochtend uitkijken!

  1. Creëer een ochtendroutine waar je naar uitkijkt
    Sporten, een lekker ontbijtje of op je gemak de krant te lezen. Zorg dat je een geluksmomentje toevoegt aan je ochtendroutine waardoor je zin krijgt om op te staan. Hoe fijn is het om voordat de werkdag begint, een momentje voor jezelf te nemen? Je krijgt hierdoor niet alleen meer gedaan op een dag, je voelt je ook productiever en minder gestresst. 
  1. Sta om dezelfde tijd op
    Elke dag om dezelfde tijd opstaan zorgt voor structuur in je slaapritme waardoor je uitgerust wakker wordt. Daarnaast weet je hoeveel slaap je nodig hebt en op welk tijdstip je naar bed moet om dat aantal uur slaap te halen. 
  1. Sporten
    Sporten in de ochtend zorgt ervoor dat je veel meer energie hebt gedurende de rest van de dag. Daarnaast houd je de avonden over om leuke dingen in te plannen. 
  1. Drink een groot glas water
    Na een nacht slapen is het belangrijk om je lichaam weer te hydrateren en de vochtbalans te herstellen. Zet daarom een flesje water naast je bed, zodat je fris de dag kunt beginnen. 
  1. Stop met snoozen
    De grote boosdoener: snoozen. Dit verstoort namelijk je REM-slaap. Na het snoozen kom je niet meer in een diepe slaap en zorgt het er niet meer voor dat je uitgerust wakker wordt.  Bovendien is uit onderzoek gebleken dat de kans op een depressie en stress wordt vergroot als je snoost. Wij raden aan om je volle slaap te pakken en gelijk uit bed te gaan. 
  1. Leg je spullen voor de volgende ochtend klaar
    Er is geen beter gevoel dan georganiseerd de dag beginnen. Je geeft jezelf een voorsprong door de avond ervoor alvast de volgende ochtend voor te bereiden. Denk hierbij aan je kleding en ontbijt klaarleggen en lunch te maken voor werk.
  1. Licht in de slaapkamer 
    Open je gordijnen zo snel mogelijk zodra je wakker wordt, zodat het natuurlijke daglicht naar binnen kan vallen. Licht zorgt ervoor dat de aanmaak van dopamine wordt gestimuleerd. Hierdoor krijgt je lichaam meer energie. 
  1. Niet nadenken, maar doen!
    Het kan even duren voordat een nieuwe gewoonte is aangeleerd. Gemiddeld duurt dit 66 dagen. Daarom is het het vooral belangrijk dat je de nieuwe gewoontes blijft volhouden. Je zult zien dat naarmate de tijd vordert het vanzelf makkelijker wordt en je er niet meer (zoveel) over nadenkt. 

Heb je je juist problemen met in slaap komen? Wij hebben ook tips om in slaap te komen voor jou opgesteld.

0 Points


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.